- Ustalenia ogólne dla wszystkich dyscyplin:
- Drużyna zobowiązana jest do gry w jednolitych koszulkach, tego samego koloru. Wyjątki: p.siatkowa – libero oraz p. nożna i ręczna – bramkarze.
- Zawodnik w całym cyklu rozgrywek może występować w jednym zespole. Klasy posiadające więcej zespołów jednej dyscypliny nie mogą wymieniać zawodników.
- Mecze w każdej dyscyplinie rozpoczynają się i kończą ceremoniałem odpowiednim dla danej dyscypliny.
- Prośba o zmianę wyznaczonego terminu może zostać zgłoszona do nauczycieli wychowania fizycznego najpóźniej 3 dni przed terminem meczu.
- W przypadku braku reakcji sędziów na niesportowe, agresywne zachowania zawodnika, nauczyciel może przerwać grę, ukarać zawodnika karą stosowną do wykroczenia (do usunięcia zawodnika z boiska/sali).
- Za piłki przekazane do gry odpowiedzialni są kapitanowie zespołów. Sędziowie zobowiązani są dopilnować odłożenia piłek do magazynku ze sprzętem sportowym.
- Do finałów Mistrzostw Szkoły awansują:
– przy trzech grupach eliminacyjnych
- a) finał A – zwycięskie zespoły z grup eliminacyjnych + zwycięski zespół z finały B (barażu)
- b) finał B (baraż) – zespoły z drugich miejsc grup eliminacyjnych.
- c) mecze rozgrywane są systemem „każdy z każdym” w grupach, barażach i finałach.
– przy dwóch grupach eliminacyjnych
- a) finał A – zwycięskie zespoły z grup eliminacyjnych z zaliczeniem wyniku meczu.
- b) finał B – miejsca 3-4 w grupach z zaliczeniem wyników
– przy większej ilości grup eliminacyjnych lub zespołu nauczycieli
- a) system rozgrywek i awansów zostanie utworzony przed rozgrywkami i będzie dostosowany do liczby uczestników.
- PIŁKA KOSZYKÓWKA:
Obowiązują przepisy PZKosz w wyjątkiem:
- Za wygrany mecz zespół otrzymuje 2 pkt., przegrany 1 pkt., walkower 0 pkt.
- Czas gry 4×10 dla chłopców i 4×8 dla dziewcząt (bez zatrzymania), przerwy 1min, między 2. i 3. kwartą 5min.
- Czas dogrywki 1×5 minut.
- Czas zatrzymywany i włączany jest tylko przez sędziego prowadzącego spotkanie (lub na jego polecenie) w następujących przypadkach:
- a) przy rzutach osobistych w ostatnich 2 minutach do zakończenia spotkania (przy max.8 pkt różnicy),
- b) w całości każdej dogrywki przy rzutach osobistych,
- c) przerwy „na żądanie” zespołu
- d) całym meczu na wyraźne polecenie sędziego w przypadku uzasadnionym (np. poprawki w protokole, kontuzja zawodnika, sytuacji spornych, polecenia nauczyciela)
- Drużyna ma do dyspozycji łącznie w pierwszej i drugiej kwarcie dwa czasy „na żądanie”, oraz łącznie w trzeciej i czwartej – trzy czasy. W dogrywce drużyna ma do dyspozycji jeden czas.
- Skład drużyny: 4 zawodników + zmiennicy. Zespół musi przystąpić do meczu w składzie co najmniej 5 osób. Skład pięcioosobowy musi być obowiązkowo zachowany do końca 3. (trzeciej) kwarty. Wyjątkiem jest przypadek (przypadki), że zespół traci zawodników w wyniku przewinień, ewentualnie kontuzji. Specjalne „nadużywanie” szybkich przewinień, kontuzji będzie karane uznaniem walkoweru dla drużyny. Jeżeli skład drużyny zmniejszy się w wyniku przewinień (kontuzji) do 2 zawodników, to mecz zostaje przerwany, a drużyna przeciwna wygrywa mecz walkowerem.
- Obie drużyny mają prawo do zmian i czasu dla zespołu gdy piłka jest „martwa”.
- Walkower – 20:0w – oraz 0 punktów za mecz przegrany walkowerem.
- Dwa faule niesportowe powodują dyskwalifikację zawodnika z meczu.
- Każdy faul techniczny, niezależnie czy orzeczony dla zawodnika na boisku czy trenera lub zamiennika karany jest dwoma rzutami osobistymi oraz posiadaniem piłki.
- Zasady wyłaniania miejsc. O kolejności decydują:
- ilość zdobytych punktów,
- mecz bezpośredni (w przypadku większej ilości zespołów z taką samą ilością punktów – mała tabela)
- różnica koszy
- kosze zdobyta
III. PIŁKA SIATKOWA:
Obowiązują przepisy PZPS z wyjątkiem:
- Za wygrany mecz zespół otrzymuje 2 pkt., przegrany 1 pkt., walkower 0 pkt.
- W grze biorą udział dwa sześcioosobowe zespoły. W przypadku mniejszej niż 6 liczby zawodników w jednej z drużyn następuje walkower. Gdy żadna z drużyn nie posiada wymaganej liczby zawodników zarządzany jest obustronny walkower.
- Walkower: w przypadku jednej drużyny 3:0w, obustronny 0w:0w
- W jednym secie można dokonać 6 zmian (z wyjątkiem zamiany bero)
- Każdy zespół może zgłosić zawodnika libero, który występuje tylko w linii obrony, nie zagrywa i nie zamienia się z kolegami z drużyny dowolną ilość razy.
- Libero zobowiązany jest posiadać koszulkę innego koloru niż pozostali zawodnicy drużyny.
- Walkower: 3:0w, (3 x 25:0)
- Zawodnik zagrywający może jedną nogą nadepnąć na linię końcową w czasie uderzenia piłki.
- Zasady wyłaniania miejsc. O kolejności decydują:
- ilość zdobytych punktów,
- stosunek setów,
- stosunek małych punktów,
- bezpośredni mecz.
- PIŁKA NOŻNA:
Obowiązują przepisy PZPN z wyjątkiem:
- Za wygrany mecz zespół otrzymuje 3 pkt., remis 2 pkt., przegrany 1 pkt., walkower 0 pkt.
- W grze uczestniczy 6 zawodników z każdej drużyny – pięciu z pola + bramkarz.
- Mecz może być rozpoczęty, gdy każda z drużyn liczy co najmniej 5 zawodników.
- Zmiany przeprowadza się w czasie przerwy w grze za zgodą sędziego, przy linii środkowej boiska (dotyczy także zmian bramkarza). Ilość zmian jest dowolna.
- Pole gry ograniczają z tyłu białe linie, a z boku zewnętrzna część niebieskiego obramowania – dla chłopców oraz białe linie – dla dziewcząt.
- Kary dla zawodników: 2 minuty (odpowiednik żółtej kartki), 5 minut (odpowiednik czerwonej kartki). Po 5 minutach drużyna może uzupełnić skład innych zawodnikiem.
- Pole karne ogranicza linia ciągła (6 metrów). Rzut karny wykonuje się z linii przerywanej (9 metrów).
- Mecz trwa 2×20 minut (5 minut przerwy) u chłopców, a u dziewcząt 2x15min (5 minut przerwy).
- Po wyjściu piłki na aut bramkowy grę rozpoczyna się z pola karnego.
- Zespoły zobowiązane są przed meczem założyć siatki, a po meczu je ściągnąć.
- W przypadku remisu podczas meczów o Puchar Szkoły następuje dogrywka 1×5 minut. Jeśli zwycięzca nie zostanie wyłoniony to sędziowie zarządzają rzuty karne po 3 dla każdego zespołu. W dalszej kolejności po jednym zawodniku do wyłonienia zwycięzcy. Do konkursu rzutów karnych przystępuje 6 wybranych zawodników z zespołu.
- Walkower 3:0w.
- Zasady wyłaniania miejsc. O kolejności decydują:
- ilość zdobytych punktów,
- mecz bezpośredni (w przypadku większej ilości zespołów z taką samą ilością punktów – mała tabela),
- różnica bramek,
- liczba zdobytych bramek
- PIŁKA RĘCZNA:
Obowiązują przepisy ZPRP z wyjątkiem:
- Za wygrany mecz zespół otrzymuje 3 pkt., remis 2 pkt., przegrany 1 pkt., walkower 0 pkt.
- W grze uczestniczy 7 zawodników z każdej drużyny (6 z pola+bramkarz)
- Mecz może być rozpoczęty, gdy każda z drużyn liczy co najmniej 5 zawodników.
- Gdy drużynie pozostało mniej niż 4 zawodników na boisku, mecz zostaje przerwany, a zespół przegrywa mecz walkowerem 0w:10.
- Mecz trwa 2×20 minut (5 minut przerwy) u chłopców, a u dziewcząt 2x15min
(5 minut przerwy) - W przypadku remisu podczas meczów o Puchar Szkoły następuje dogrywka trwająca 5 minut. Jeśli zwycięzca nie zostanie wyłoniony to sędziowie zarządzają rzuty karne po 3 dla każdego zespołu. W dalszej kolejności po jednym zawodniku do wyłonienia zwycięzcy. Do konkursu rzutów karnych przystępuje 7 wybranych zawodników z zespołu.
- Zespoły zobowiązane są przed meczem założyć siatki, a po meczu je ściągnąć.
- Walkower 10:0 .
- Zasady wyłaniania miejsc. O kolejności decydują:
- ilość zdobytych punktów,
- mecz bezpośredni (w przypadku większej ilości zespołów z taką samą ilością punktów – mała tabela),
- różnica bramek,
- liczba zdobytych bramek.