Skrócone przepisy

 

  1. Ustalenia ogólne dla wszystkich dyscyplin:

 

  1. Drużyna zobowiązana jest do gry w jednolitych koszulkach, tego samego koloru. Wyjątki: p.siatkowa – libero oraz p. nożna i ręczna – bramkarze.
  2. Zawodnik w całym cyklu rozgrywek może występować w jednym zespole. Klasy posiadające więcej zespołów jednej dyscypliny nie mogą wymieniać zawodników.
  3. Mecze w każdej dyscyplinie rozpoczynają się i kończą ceremoniałem odpowiednim dla danej dyscypliny.
  4. Prośba o zmianę wyznaczonego terminu może zostać zgłoszona do nauczycieli wychowania fizycznego najpóźniej 3 dni przed terminem meczu.
  5. W przypadku braku reakcji sędziów na niesportowe, agresywne zachowania zawodnika, nauczyciel może przerwać grę, ukarać zawodnika karą stosowną do wykroczenia (do usunięcia zawodnika z boiska/sali).
  6. Za piłki przekazane do gry odpowiedzialni są kapitanowie zespołów. Sędziowie zobowiązani są dopilnować odłożenia piłek do magazynku ze sprzętem sportowym.
  7. Do finałów Mistrzostw Szkoły awansują:

przy trzech grupach eliminacyjnych

  1. a) finał A – zwycięskie zespoły z grup eliminacyjnych + zwycięski zespół z finały B (barażu)
  2. b) finał B (baraż) – zespoły z drugich miejsc grup eliminacyjnych.
  3. c) mecze rozgrywane są systemem „każdy z każdym” w grupach, barażach i finałach.

– przy dwóch grupach eliminacyjnych

  1. a) finał A – zwycięskie zespoły z grup eliminacyjnych z zaliczeniem wyniku meczu.
  2. b) finał B – miejsca 3-4 w grupach z zaliczeniem wyników

– przy większej ilości grup eliminacyjnych lub zespołu nauczycieli

  1. a) system rozgrywek i awansów zostanie utworzony przed rozgrywkami i będzie dostosowany do liczby uczestników.

 

  1. PIŁKA KOSZYKÓWKA:

 

Obowiązują przepisy PZKosz w wyjątkiem:

  1. Za wygrany mecz zespół otrzymuje 2 pkt., przegrany 1 pkt., walkower 0 pkt.
  2. Czas gry 4×10 dla chłopców i 4×8 dla dziewcząt (bez zatrzymania), przerwy 1min, między 2. i 3. kwartą 5min.
  3. Czas dogrywki 1×5 minut.
  4. Czas zatrzymywany i włączany jest tylko przez sędziego prowadzącego spotkanie (lub na jego polecenie) w następujących przypadkach:
  1. a) przy rzutach osobistych w ostatnich 2 minutach do zakończenia spotkania (przy max.8 pkt różnicy),
  2. b) w całości każdej dogrywki przy rzutach osobistych,
  3. c) przerwy „na żądanie” zespołu
  4. d) całym meczu na wyraźne polecenie sędziego w przypadku uzasadnionym (np. poprawki w protokole, kontuzja zawodnika, sytuacji spornych, polecenia nauczyciela)
  1. Drużyna ma do dyspozycji łącznie w pierwszej i drugiej kwarcie  dwa czasy „na żądanie”, oraz łącznie w trzeciej i czwartej – trzy czasy. W dogrywce drużyna ma do dyspozycji jeden czas.
  2. Skład drużyny: 4 zawodników + zmiennicy. Zespół musi przystąpić do meczu w składzie co najmniej 5 osób. Skład pięcioosobowy musi być  obowiązkowo zachowany do końca 3. (trzeciej) kwarty. Wyjątkiem jest przypadek (przypadki), że zespół traci zawodników w wyniku przewinień, ewentualnie kontuzji. Specjalne „nadużywanie” szybkich przewinień, kontuzji będzie karane uznaniem walkoweru dla drużyny.  Jeżeli skład drużyny zmniejszy się w  wyniku przewinień (kontuzji) do 2 zawodników, to mecz zostaje przerwany, a drużyna przeciwna wygrywa mecz walkowerem.
  3. Obie drużyny mają prawo do zmian i czasu dla zespołu gdy piłka jest „martwa”.
  4. Walkower – 20:0w – oraz 0 punktów za mecz przegrany walkowerem.
  5. Dwa faule niesportowe powodują dyskwalifikację zawodnika z meczu.
  6.  Każdy faul techniczny, niezależnie czy orzeczony dla zawodnika na boisku czy trenera lub zamiennika karany jest dwoma rzutami osobistymi oraz posiadaniem piłki.
  7. Zasady wyłaniania miejsc. O kolejności decydują:
    1. ilość zdobytych punktów,
    2. mecz bezpośredni (w przypadku większej ilości zespołów z taką samą ilością punktów – mała tabela)
    3. różnica koszy
    4. kosze zdobyta

 

 

III. PIŁKA SIATKOWA:

 

Obowiązują przepisy PZPS z wyjątkiem:

  1. Za wygrany mecz zespół otrzymuje 2 pkt., przegrany 1 pkt., walkower 0 pkt.
  2. W grze biorą udział dwa sześcioosobowe zespoły. W przypadku mniejszej niż 6 liczby zawodników  w jednej z drużyn następuje walkower. Gdy żadna z drużyn nie posiada wymaganej liczby zawodników zarządzany jest obustronny walkower.
  3. Walkower: w przypadku jednej drużyny 3:0w, obustronny 0w:0w
  4. W jednym secie można dokonać 6 zmian (z wyjątkiem zamiany bero)
  5. Każdy zespół może zgłosić zawodnika libero, który występuje tylko w linii obrony, nie zagrywa i nie zamienia się z kolegami z drużyny dowolną ilość razy.
  6. Libero zobowiązany jest posiadać koszulkę innego koloru niż pozostali zawodnicy drużyny.
  7. Walkower: 3:0w, (3 x 25:0)
  8. Zawodnik zagrywający może jedną nogą nadepnąć na linię końcową w czasie uderzenia piłki.
  9. Zasady wyłaniania miejsc. O kolejności decydują:
    1. ilość zdobytych punktów,
    2. stosunek setów,
    3. stosunek małych punktów,
    4. bezpośredni mecz.

 

  1. PIŁKA NOŻNA:

 

Obowiązują przepisy PZPN z wyjątkiem:

  1. Za wygrany mecz zespół otrzymuje 3 pkt., remis 2 pkt., przegrany 1 pkt., walkower 0 pkt.
  2. W grze uczestniczy 6 zawodników z każdej drużyny – pięciu z pola + bramkarz.
  3. Mecz może być rozpoczęty, gdy każda z drużyn liczy co najmniej 5 zawodników.
  4. Zmiany przeprowadza się w czasie przerwy w grze za zgodą sędziego, przy linii środkowej boiska (dotyczy także zmian bramkarza). Ilość zmian jest dowolna.
  5. Pole gry ograniczają z tyłu białe linie, a z boku zewnętrzna część niebieskiego obramowania – dla chłopców oraz białe linie – dla dziewcząt.
  6. Kary dla zawodników: 2 minuty (odpowiednik żółtej kartki), 5 minut (odpowiednik czerwonej kartki). Po 5 minutach drużyna może uzupełnić skład innych zawodnikiem.
  7. Pole karne ogranicza linia ciągła (6 metrów). Rzut karny wykonuje się z linii przerywanej (9 metrów).
  8. Mecz trwa 2×20 minut (5 minut przerwy) u chłopców, a u dziewcząt 2x15min (5 minut przerwy).
  9. Po wyjściu piłki na aut bramkowy grę rozpoczyna się z pola karnego.
  10. Zespoły zobowiązane są przed meczem założyć siatki, a po meczu je ściągnąć.
  11. W przypadku remisu podczas meczów o Puchar Szkoły następuje dogrywka 1×5 minut. Jeśli zwycięzca nie zostanie wyłoniony to sędziowie zarządzają rzuty karne po 3 dla każdego zespołu. W dalszej kolejności po jednym zawodniku do wyłonienia zwycięzcy. Do konkursu rzutów karnych przystępuje 6 wybranych zawodników z zespołu.
  12. Walkower 3:0w.
  13. Zasady wyłaniania miejsc. O kolejności decydują:
    1. ilość zdobytych punktów,
    2. mecz bezpośredni (w przypadku większej ilości zespołów z taką samą ilością punktów – mała tabela),
    3. różnica bramek,
    4. liczba zdobytych bramek

 

  1. PIŁKA RĘCZNA:

 

Obowiązują przepisy ZPRP z wyjątkiem:

  1. Za wygrany mecz zespół otrzymuje 3 pkt., remis 2 pkt., przegrany 1 pkt., walkower 0 pkt.
  2. W grze uczestniczy 7 zawodników z każdej drużyny (6 z pola+bramkarz)
  3. Mecz może być rozpoczęty, gdy każda z drużyn liczy co najmniej 5 zawodników.
  4. Gdy drużynie pozostało mniej niż 4 zawodników na boisku, mecz zostaje przerwany, a zespół przegrywa mecz walkowerem 0w:10.
  5. Mecz trwa 2×20 minut (5 minut przerwy) u chłopców, a u dziewcząt 2x15min
    (5 minut przerwy)
  6. W przypadku remisu podczas meczów o Puchar Szkoły następuje dogrywka trwająca 5 minut. Jeśli zwycięzca nie zostanie wyłoniony to sędziowie zarządzają rzuty karne po 3 dla każdego zespołu. W dalszej kolejności po jednym zawodniku do wyłonienia zwycięzcy. Do konkursu rzutów karnych przystępuje 7 wybranych zawodników z zespołu.
  7. Zespoły zobowiązane są przed meczem założyć siatki, a po meczu je ściągnąć.
  8. Walkower 10:0 .
  9. Zasady wyłaniania miejsc. O kolejności decydują:
    1. ilość zdobytych punktów,
    2. mecz bezpośredni (w przypadku większej ilości zespołów z taką samą ilością punktów – mała tabela),
    3. różnica bramek,
    4. liczba zdobytych bramek.